Vægttabsportal - Vægttabspiller og -produkter.

Mandag - fredag | 09:00 til 17:00

Fuld tilfredshedsgaranti
Gælder kun på udvalgte mærker

Fri fragt ved køb over 499 kroner*
Bestil før kl. 17.00, så afsendes pakken samme hverdag

Kunders databeskyttelse
Din data er sikker og beskyttet hos os

De 8 bedste tips mod tømmermænd

Mange af os kan godt lide at nyde en drink fra tid til anden, alt lige fra en øl på værtshuset til et glas vin til aftensmaden, og det kan være en god måde at slappe af på og socialisere med venner og familie. Men hvad så med de gange, hvor vi får mere, end vi kan tåle og ender med slemme tømmermænd dagen efter? Hvad er den bedste kur mod tømmermænd? Vi har samlet en liste over nogle nemme tips mod tømmermænd! Vi ved godt, du nok ikke har lyst til at forlade dit eget hjem, hvis det ikke er højst nødvendigt, så disse tips kan alle bruges derhjemme!

Hvad er skyld i tømmermænd?

Ganske enkelt kommer tømmermænd, når du drikker for meget. De mest almindelige symptomer inkluderer træthed, kvalme, hovedpine, sved, diarré, overdreven tørst, svimmelhed & lys- og lydfølsomhed. Symptomerne skyldes en række faktorer, der kommer af det høje indtag af alkohol. Det kan være:

  • Dehydrering
  • Elektrolyt ubalance
  • Søvnmangel
  • Lavt blodsukker
  • Alkohol Abstinenser

Sådan kureres tømmermænd

Selvom der ikke findes nogen hurtig kur mod tømmermænd, der på magisk vis kan få det til at gå væk, er der nogle steps, du kan følge for at lindre symptomerne og overordnet set fjerne følelsen af at have tømmermænd, så du kan komme videre med din normale rutine, uden du er nødt til at blive hjemme eller blive i sengen hele dagen!

De 8 bedste tips mod tømmermænd

  1. Drik masser af vand

    Det lyder måske som den mest indlysende, men det er fordi, at det er en kur, der rent faktisk virker! Alkohol virker vanddrivende, hvilket betyder, at det får kroppen til at producere mere urin. Hvis du kaster op efter at have drukket for meget alkohol, kan det også føre til tab af væske og værdifulde elektrolytter.

    Dehydrering er en af hovedårsagerne til de typiske symptomer på tømmermænd, så hvis du sørger for at drikke rigeligt vand efter en bytur, kan det hjælpe med at rehydrere din krop. Dette kan begrænse din tørst og afhjælpe andre symptomer som hovedpine og svimmelhed.

  2. Få noget søvn

    Det lyder måske som en naturlig reaktion, men for mange er druk en natte-aktivitet, så det kan have stor betydning for deres søvn. Vores krop er afhængig af en regelmæssig søvnrytme for at holde os sunde og have tid til at regenerere, mens vi sover, så når vores søvn bliver forstyrret, kan det have stor betydning.

    Alkohol kan også føre til afbrudt søvn eller en dårligere søvnkvalitet, så hvis det er muligt, kan du prøve at få sovet nogle ekstra timer for at få det bedre. Det kan også have betydning for det mentale helbred efter druk og kan hjælpe dig med at komme i bedre humør!

  3. Spis en god morgenmad

    Efter en bytur med alkohol, kan vores blodsukker være virkelig lavt. Derfor kan du prøve at spise en god morgenmad fuld af protein, kulhydrater og sunde sukkerstoffer for at modvirke alkoholens effekter.

    Det er ofte grunden til, at mange af os har lyst til en stor morgenmad dagen efter; det smager ikke kun godt, når vi ikke er på toppen, men det hjælper os også med at absorbere alkoholen og få vores blodsukker tilbage til normalen. Det kan også hjælpe med at genopfriske kroppen og få genopfyldt de manglende vitaminer, mineraler og essentielle aminosyrer, du vil have mistet, siden du startede med at drikke.

  4. Drik koffein

    Te og kaffe er nogle af de mest populære morgen drikke - og koffeinindholdet er normalt grunden! Selvom koffein ikke nødvendigvis kurerer tømmermænd, er det en stimulans og kan hjælpe dig med at reducere træthed og få lidt mere energi.

    En dejlig varm kop te eller kaffe kan også være en rigtig humør-booster og lige den ting, du har brug for, når du har det skidt efter at have drukket dagen før. Pas på, at du ikke får drukket for meget koffein og kombiner det med masser af vand, da koffein kan være vanddrivende (får dig til at tisse mere), så hvis du bare drikker det alene, kan det gøre dehydrering værre.

  5. Tag smertestillende håndkøbsmedicin

    Almindelig smertestillende håndkøbsmedicin som fx et anti-inflammatorisk middel som aspirin og ibuprofen kan være gavnligt mod symptomerne på tømmermænd såsom hovedpine eller lyd- og lysfølsomhed.

    Du skal dog altid være ekstra påpasselig, når du tager smertestillende og sørge for at følge vejledningen. Det anbefales ikke at tage Paracetamol som fx Tylenol, da det kan have en skadelig effekt på leveren, når du har drukket alkohol. Under normale omstændigheder, kan leveren bedre håndtere disse skadelige effekter, så det er sikkert at bruge.

  6. Prøv fødevarer, der er rige på antioxidanter

    Indtagelse af alkohol er en stor synder, når det kommer til celle skader fra frie radikaler. Derfor kan det være godt at tilføje antioxidant holdige fødevarer til din kost, specielt efter at druk, da de kan neutralisere noget af skaden.

    Eksempler på fødevarer fulde af gavnlige antioxidanter er: blåbær, acaibær, kirsebær, vindruer, granatæble, nødder, frø, mørk chokolade, spinat, ingefær og grøn te. Hvis det er svært for dig at tilføje disse til din kost, kan du også overveje et naturligt tilskud, der indeholder denne type af fødevarer, der er rige på kraftfulde antioxidanter.

  7. Brug et tilskud mod tømmermænd

    En fantastisk løsning på at få antioxidanter og andre manglende vitaminer, mineraler og aminosyrer ind i din krop uden for meget besvær er med et tømmermænd tilskud. Lad os bare indse, at når vi har tømmermænd, har vi ikke lyst til at bekymre os om at spise specifikke fødevarer for at få de manglende næringsstoffer. Vi vil gerne have det hele samlet et sted, så vi kan gå tilbage i seng eller få en lækker morgenmad.

    Det er her, et tilskud mod tømmermænd kan være super smart. Piller mod tømmermænd indeholder normalt B-vitaminer mod træthed og udmattelse, C-vitamin for at give mere energi, essentielle aminosyrer til leveren, antioxidanter til beskyttelse og botaniker som fx ingefær eller kamille for at berolige maven.

  8. Tag en drink!

    Dette er et meget populært valg for mange, men det er også meget omdiskuteret blandt professionelle, om det rent faktisk virker eller ej rent videnskabeligt. En ‘reparationsbajer’, altså at have en drink næste morgen, bliver brugt af mange, der siger, at det hjælper mod tømmermændene.

    Mange siger, at grunden er, at hvis de bliver ved med at drikke, kan de ikke mærke tømmermændene, men det er ikke helt sådan, det hænger sammen. Videnskaben bag er, at de fleste af tømmermænds symptomerne kommer, når dit alkoholniveau i blodet falder og kommer ned på 0. Hvis du har en drink næste morgen, stiger det en smule igen og lindrer derfor symptomerne. Det er derfor en meget populær løsning, men mange mener stadig, det er bedst bare at stoppe helt, så det er din egen beslutning!

Sådan undgår du tømmermænd

Den bedste måde at kurere tømmermænd på er ved slet ikke at få dem! Det er måske ikke altid muligt, men her er nogle hurtige tips til at undgå at få tømmermænd (eller i det mindste gøre det lidt mere udholdeligt!):

  • Begræns dit alkoholindtag
  • Bland ikke drinks
  • Drik ikke på tom mave
  • Drik skiftevis drikke uden alkohol (ideelt vand)
  • Undgå kongenere (mørke drikke)
  • Drik masser af vand, inden du går i seng
  • Gå i seng i ordenlig tid

Konklusion

Overordnet set er der ikke nogen hurtig løsning, og forskellige personer reagerer forskelligt på alkohol, men hvis du følger disse 8 trin, kan du hjælpe dig selv rigtig meget med at bekæmpe de uønskede tømmermænd! Husk altid at drikke moderate mængder for at sikre, at du ikke kommer til skade. Overdreven druk kan sætte dig i risiko for mange sundhedsproblemer, så sørg for at begrænse dit alkoholindtag, så du ikke mister kontrollen.

Andre interessante artikler

Anbefalede Produkter

Del med