Fri fragt på alle ordrer over 499kr*

Fuld tilfredshedsgaranti
Gælder for udvalgte mærker

Fri fragt ved køb over 499kr*
til valgfri pakkeshop

Kunders databeskyttelse
Din data er sikker og beskyttet hos os

Generelt

7 effektive tips mod tømmermænd efter nytårsaften – (der er næsten garanteret)

Nytårsaften står for døren, og de fleste af os vil nok ende i en situation, hvor vi har fået et par genstande (eller 10) for mange, når 2021 bliver til 2022. Og selvom det selvfølgelig er skønt at ligge på sofaen og se skihop Garmisch-Partenkirchen i fjerneren, mens man spiser fastfood hele 1. januar, så kan man ikke undgå at få tanken, at hele dagen er spildt, fordi man har tømmermænd.

Med det i tankerne har vi i denne artikel samlet 7 effektive tips til, hvordan du bedst muligst kan undgå tømmermænd. På den måde er du godt rustet på til at få mere overskud dagen efter en vild bytur.

Hvorfor får man tømmermænd?

Kort fortalt får du tømmermænd, fordi du har drukket for meget alkohol. Men forklaringen er mere kompleks end som så, og grundlæggende er der 4 primære forklaringer på, at du får tømmermænd:

1) Dehydrering:

Alkohol er vanddrivende og hæmmer din evne til at holde på vandet i kroppen, hvilket også er forklaringen på, at du tisser hyppigere end normalt, når du er i byen. En våd aften vil du hurtigt blive dehydreret, og kan føre til almindelige symptomer på tømmermænd som tørst, svimmelhed og hovedpine.

2) Nedbrydning af alkohol:

Kroppen nedbryder den methanol, der er i alkoholen, og under den proces dannes det giftige stof acetaldehyd, som fører til hovedpine, hjertebanken og kvalme.

3) Søvnforstyrrelser:

Hvornår går du i seng efter en bytur, og hvornår går du normalt i seng? Selvom man falder hurtigt i søvn, når man er fuld, bliver søvnen ofte kortere og dårligere. Så alkohol påvirker din normale søvnrytme, og din REM-søvn bliver kortere, hvilket kan føre til træthed og ugidelighed dagen efter en bytur.

4) Alkohol er ikke gaven til maven:

Alkohol i store mængder får produktionen af mavesyrer og galde til at sige, hvilket for mange vil føre til mavepine og kvalme.

31. januar er ofte en sjov aften med masser af alkohol. Men man kunne godt overleve uden tømmermændene den 1. januar.

7 gode råd mod tømmermænd

Selvom der ikke er en mirakelkur mod tømmermænd, er der nogle simple tricks, som du kan bruge for at give dig selv de bedste forudsætninger for at lindre symptomerne (eller sågar forebygge en smule) på tømmermænd. På den måde har du overskud til at fortsætte din daglige rutine, uden at du behøver at have ondt af dig selv på sofaen hele dagen. Og selvom disse 7 råd er effektive, så afhænger det også meget af, hvor meget du drikker. Forvent ikke mirakler, hvis du har drukket en hel flaske Jägermeister aftenen forinden.

1) Drik masser af vand

Eftersom alkohol virker vanddrivende, er det en god idé at drikke en masse vand - både i løbet af aftenen og dagen efter - da det kan hjælpe med at lindre symptomer som hovedpine og svimmelhed. Et godt råd er også at drikke et glas vand med salt, da du mister en del salt og vigtige elektrolytter, når du tisser meget.

2) Sov, sov og sov

Det virker indlysende. Men det er en god idé at tage en forlænget eftermiddagslur efter en vild og våd bytur. Det skyldes som sagt, at din søvn- og døgnrytme forstyrres, da man ofte går sent i seng, og derfor kan en morfar (eller mormor!) på sofaen være en af de bedste kure mod tømmermænd.

3) Spis en solid (og saltet) morgenmad

Et øget indtag af salt dagen efter nytårsaften kan som sagt gøre underværker, da alkoholen har ledt væske ud af kroppen og trukket saltet med sig. Derudover er det vigtigt at spise direkte fra morgenstunden, da alkohol kan føre til lavt blodsukker. Så spis en solid morgenmad fuld af protein, kulhydrater og sunde sukkerstoffer for at modvirke alkoholens effekter - både for at stabilisere dit blodsukker, men også for at få et indtag af vigtige vitaminer, mineraler og essentielle aminosyrer. Og selvom det selvfølgelig er vigtigt at få sine daglige vitaminer og mineraler, så bør fokus være på at spise mad med masser af salt – eksempelvis fastfood og chips.

En dag med tømmermænd står ofte i fastfoodens tegn, da man gerne vil have fyldt sine saltdepoter op.

4) Brug et kosttilskud til tømmermænd

Foruden salt, søvn, vand og alt andet her på denne liste over gode råd kan du også tage et naturligt kosttilskud, der er specielt udviklet til tømmermænd og udrensning af kroppen efter en bytur. Og her er Morning D-Tox et rigtig godt alternativ. Tilskuddet indeholder cholin til leveren og B-vitaminer til træthed, og kan både tages før en bytur for at give kroppen vigtige næringsstoffer, den har brug for, eller dagen efter for at komme sig over en våd aften.

5) Hovedpinepiller

Almindelig smertestillende håndkøbsmedicin som fx et anti-inflammatorisk middel som panodil og ibuprofen kan være gavnligt mod symptomerne på tømmermænd såsom hovedpine eller lyd- og lysfølsomhed.

Du skal dog altid være ekstra påpasselig, når du tager smertestillende og sørge for at følge vejledningen. Det anbefales ikke at tage paracetamol som fx tylenol, da det kan have en skadelig effekt på leveren, når du har drukket alkohol. Hvis du ikke har indtaget alkohol, kan leveren bedre håndtere disse skadelige effekter, så det er sikkert at bruge.

6) Spis mad med antioxidanter

Indtagelse af alkohol er en stor synder, når det kommer til at skade celler med frie radikaler. Derfor kan det være en god idé at spise fødevarer med antioxidanter efter en vild bytur, da det kan bidrage til at neutralisere noget af skaden.

Eksempler på fødevarer fulde af gavnlige antioxidanter er: blåbær, acaibær, kirsebær, vindruer, granatæble, nødder, frø, mørk chokolade, spinat, ingefær og grøn te. Hvis det virker uoverskeligt at indtage disse fødevarer efter en vild bytur, kan du med fordel tage et naturligt kosttilskud for at få fyldt dine depoter op.

7) Snup en reparationsbajer!

Du er måske blevet anbefalet en "reparationsbajer" af din far eller venner, og selvom det kan lyde tosset, er der faktisk en mening med galskaben. For når man drikker alkohol, indtager man både metanol og ethanol, og selv en lille mængde alkohol ændrer den måde, som metanol nedbrydes i kroppen. En lille reparationsbajer vil forsinke nedbrydningen af methanol, og der vil derfor ophobe sig færre giftstoffer i kroppen. Hvilket med andre ord betyder, at én øl efter dagen en våd bytur kan være med til at lindre tømmermændene.

Andre interessante artikler