emaerket
  • Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt ved køb over 499,-

    Bestil før kl. 17.00, så afsendes pakken samme hverdag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

Hvorfor er kollagen godt for dig - Kollagens særlige egenskaber

Allerede fra man er omkring 25 år begynder man at miste kollagen, og fra man er omkring 35 år, bliver det endnu mere tydeligt. Der kommer flere rynker, den slappe hud begynder at dukke op hist og her, huden bliver tyndere og håret er ikke så kraftigt og stærkt længere.

Men hvad er kollagen så for noget, som har så stor en indflydelse på kroppen, og hvad kan man gøre for at bevare og opbygge kollagen i kroppen? Og er der ting man skal passe på med, eller undgå i dagligdagen.

Hvad er kollagen?

Kollagen er et protein, der er lavet af bindende cellevæv, man siger faktisk at kollagen er det protein som “limer/binder” hele din krop sammen. Kollagen udgør en meget vigtig bestanddel af vores hud, og er ikke kun med til at forhindre rynkerne i at komme frem for tidligt.

Kollagen er også medvirkende til at få sår til at heles nemmere, da det er med til at sørge for, at få ilt og fugt til det område med såret. Når man har fået et sår et eller andet sted på kroppen, så er der tre faser som såret skal igennem inden det heler helt op. Nemlig inflammation, cellevækst og til sidst reorganisering af huden, og til alle disse tre faser er det vigtigt at kollagen er tilstede i huden, da huden skal bruge ilt til hudcellerne, og derved til heling af såret.

Man ved også at kroppens sener og ledbånd samt leddene i sig selv, mister noget af deres fleksibilitet, når kroppen mister kollagen.

Det viser sig at der er mange faktorer der er medvirkende til, at kroppen/huden mister sin kollagen mængde. Det er f.eks. overdreven solbadning, rygning og forurening, men også stress og overdreven fysisk motion, da det øger produktionen af frie radikaler, som kan ødelægge den produktion af den mængde kollagen som man har i kroppen.

Der er også de mere naturlige ting som aldring, og det at man producerer mindre hormoner i overgangsalderen som spiller ind, når der er tale om kollagentab. Endelig er der jo også helbredsproblemer som kan være årsagen til, at kroppen har vanskeligere ved at optage vitaminer og mineraler, som også er med til at opretholde kollagenbalancen.

Hvad kan man gøre mod kollagentab?

Men selvom man har nået en alder som er over de 25 år, og selvom kroppen har været udsat for nogle af de tidligere nævnte ting, så er håbet ikke ude endnu for at kunne rette op på tabet af kollagen i huden. Der findes nemlig flere forskellige fødevare typer, som kan hjælpe til med at sætte produktionen af kollagen i vejret. Mange er rige på dette protein, og flere andre kan være medhjælpende til at producere det. På den måde hjælpes huden med til at genopbygge fastheden, friskheden og elasticiteten af huden.

Så lad os se på hvad det så er for typer, som der her er tale om. Der er tale om følgende:

  • Kød
  • Fisk
  • Gelatine
  • Røde frugter og grøntsager

Der er også tale om frugter som er rige på C-vitaminer, alm. grøntsager, fødevarer som er rige på svovlforbindelser, samt andre fødevarer. Det vil dog være alt for omfattende, at komme ind på alle de forskellige typer indenfor de forskellige fødevaregrupper, så her er kun et udpluk.

De bedste kødtyper på grund af deres store indhold af kollagen er okse, kylling og svinekød. Laks og tun kan hjælpe med til at beskytte slimhinderne omkring ens celler i huden og endelig er gelatine lavet af 90% af stoffer fra kollagen. Under gruppen røde frugter og grøntsager kan nævnes æbler, jordbær, rødbede samt peberfrugter. Vigtige fra gruppen med C-vitaminer er appelsiner og citroner, samt grapefrugt, mango og ananas. Blandt grøntsager kan man spise kål, aubergine, julesalat og spinat.

Ved at spise nogle af alle disse fødevarer, er det ikke kun huden som får det bedre. Man ved også søvnen bliver bedre, og at ens fordøjelse bliver bedre. Glycin som findes i kollagen hjælper med at give cellerne energi og øge udholdenhed og give kroppen styrke.

Tilskud af kollagen kan fås enten via kosten eller som anden form for tilskud, det kan også være med til at hjælpe på lidelser som utæt tarm, sure opstød og Crohn. Så der er mange grunde til, at det er vigtigt at opretholde en sund balance af kollagen i kroppen.