Apriludsalg: Køb 3 betal for 2*

ShytoBuy

Hvorfor får jeg altid dårlig ånde?

Dårlig ånde - det er noget cirka halvdelen af den danske befolkning har problemer med hvert år (og hvis du tæller dem med der skal holde den dårlige ud, så er det nok nærmere hele befolkningen, der lider).

Det er ganske normalt at have dårlig ånde fra tid til anden, særligt hvis man ikke lige har fået børstet tænder eller hvis man har spist noget med kraftige smage. Det gør det dog ikke mere behageligt for nogen.

Dårlig ånde kan være til stor frustration og kan være pinligt, særligt hvis man har vigtige møder eller sociale arrangementer at se til. Så hvordan kan du håndtere både frygten og den dårlige ånde selv?

Ganske simpelt - lær hvad der forårsager dårlig ånde, identificer dine risikogrupper og kom i gang med at forebygge dårlig ånde med pebermynte kapsler og en række andre nemme gode råd.

Har jeg dårlig ånde?

Du kender det godt - frygten for dårlig ånde. Den er altid størst når du skal noget vigtigt. Om end det er en date, et job interview, et vigtigt møde med arbejdet eller bare en tur ud i store sociale forsamlinger, så er dårlig ånde altid uønsket.

Det værste er, at man sjældent selv er opmærksom på om man har dårlig ånde eller ej, og derfor altid render rundt med frygten og uvisheden. Måske du som mange andre også render rundt med tyggegummi eller pastiller i tasken, for altid at være på den sikre side?

Det er derfor ikke mærkeligt, at mange gør et stort nummer ud af børste tænder, drikke vand og bruge diverse mundskyl dagligt, for at i så høj grad som muligt at undgå dårlig ånde i løbet af dagen.

Men på trods af dette, så rammer dårlig ånde stort set alle alligevel - på de mest uheldige tidspunkter og oftest uden at du ved, hvad der reelt har forårsaget den dårlige ånde.

Men hvorfor er det så svært at vide, om man har dårlig ånde, og hvad er årsagerne til at man oftest har dårlige ånde?

Sæt dig godt til rette og hold fast, for der er mange ting, der kan forårsage dårlig ånde, lige så vel som de bringer dig glæde:

  1. Mundhygiejne. Det kommer bag på mange, men dette er blandt de hyppigste årsager til dårlig ånde - det er altså bare ikke alle der har lige god mundhygiejne eller gør noget ved det regelmæssigt.

    God mundhygiejne handler ikke bare om tandbørstning og at bruge tandtråd, til at få mad og bakterier fjernet, det handler i høj grad også om, hvad du i løbet af hver eneste dag udsætter din mund for.

    For der er ting som tandbørstning bare ikke kan gøre noget ved, særligt rygning, dårlige spisevaner og sygdomme i mund og svælg.

    Derudover er mundhygiejne særligt vigtigt, hvis du enten har en bøjle eller bruger en tand eller mund protese, da der nemlig let kan sidde madrester tilbage eller ophobes ildelugtende bakterier, hvis ikke de rengøres grundigt.

  2. Rygning, som nævnt ovenfor er klart den største årsag til dårlig ånde. Det efterlader nemlig en række kemikalier, som er nærmest umulige at slippe af med - og samtidigt også forklarer hvorfor rygere nærmest altid har evigt dårlig ånde.

  3. Bestemte madvarer er også kendt for at forårsage dårlig ånde. Madvarer såsom løg, hvidløg, ost, fisk, krydderier, kaffe og alkohol bidrager til dårlig ånde. Mange forsøger at undgå eller skære ned på disse fødevarer, selvom de bringer enorm glæde og lækre smagsnuancer til hverdagen.

  4. Spisevaner kan faktisk være værre end den mad du spiser, når det kommer til dårlig ånde. Hvis du ikke spiser ofte nok, eller spiser meget uregelmæssigt, så kan dette skabe ubalance i bakterierne i maven, hvilket oftest forårsager dårlig ånde.

    Det er derfor vigtigt, at du har faste spisevaner og sørger for at opretholde bakteriebalance i maven, for at forebygge dårlig ånde.

    Inkluderet i dette gælder det også at du skal drikke nok væske. Mangel på væske kan give dig en tør mund og bidrage til ubalance i maven, så du igen vil opleve at have dårlig ånde.

  5. Allergier - det lyder måske mærkeligt, men det kan faktisk forårsage dårlig ånde. Dette skyldes at nogle allergier stopper næsten, så du ikke kan trække vejret igennem den, og derfor er nødt til at trække vejret igennem munden. Dette kan give dig en tør mund, som du allerede har læst kan forårsage dårlig ånde.

  6. Sygdomme er også kendt for at kunne forårsage dårlig ånde, særligt sygdomme, der påvirker munden og maven, luftveje eller fordøjelsen. Dette kan både skyldes lukkede luftveje, som beskrevet ovenfor, eller mangel på balance i bakterierne i maven, baseret på for eksempel anoreksi eller omgangssyge.

    Der findes dog også mere kroniske lidelser, som kan forårsage dårlig ånde, og som kræver din læges hjælp for at kunne afhjælpes.

  7. Medicin kan desværre også forårsage dårlige ånde. Dette er nok en rigtig træls nyhed, hvis du er afhængig af medicin i din dagligdag. Der er ikke så meget at gøre ved det her, da det for nogle typer medicin bare er en bivirkning - men om andet så ved du hvor den dårlige ånde kan stamme fra.

Der findes mange tegn på dårlig ånde - et af dem er at dine venner holder sig diskret for næsen når I er sammen

Sådan bekæmper du dårlig ånde

Som du kan se er der altså mange mulige årsager til dårlig ånde, om end du selv registrere den dårlige ånde eller ej. Nogle af tingene kan du let håndtere ved helt at undgå dem, såsom rygning og opretholdelse af sunde spisevaner.

Men der er også en række ting der ville være trælse at skulle skære ud af tilværelsen. Krydderier, ost, kaffe - det er ting de færreste vil gå glip af. Og heller ikke noget du bør gå glip af overhovedet! Hvad gør man dog så? Børster tænder efter hvert måltid, uanset hvor du befinder dig? Tygger tyggegummi eller spiser pastiller hele tiden af frygt for dårlig ånde?

Du behøver ikke at tage det så vidt. Der er nemlig mange ting du kan gøre for at minimere risikoen for dårlig ånde, selv når du nyder kaffe eller madretter med hvidløg - og skulle uheldet være ude efter en god middag, så kan du jo altid tage et mynte pastil.

Her er de bedste tips til at minimere risikoen for dårlig ånde, uden at gå (særlig meget) på kompromis med lækre madretter:

  1. Børst tænder og tunge – hver morgen og aften! En god rutine til at børste tænder kan gøre underværker for din ånde og for helbredet i din mund. Det lyder måske mærkeligt at børste tungen, men den kan ligeledes afgive lugte hvis ikke den rengøres ordentligt.

  2. Brug tandtråd regelmæssigt, til at sikre at der ikke sidder mad eller snavs mellem tænderne, der kan forårsage lugte. Mange bruger ikke tandtråd, men hvis du har problemer med dårlig ånde bør du begynde at bruge tandtråd dagligt. Det kan gøre en kæmpe forskel.

  3. Pebermynte kapsler kan ligeledes være et ideelt supplement til at komme dårlig ånde i forkøbet, og for mange være nemmere at implementerer i din dagligdag end at bruge tid på tandtråd.

  4. Det siger sig selv, men sørg for at drikke masser af vand. Det vil ikke kun forebygge og bekæmpe dårlig ånde, men vil også være til enorm gavn for din sundhed og dit velvære - vand udgør trods alt over 60% af dig!

  5. Undgå rygning, eller for meget kaffe og krydret mad. Denne kan vi ikke helt slippe uden om. Nyd din kaffe og noget mad med masser af smag, men lad være at gøre der til hvert måltid eller at drikke 8 kopper kaffe om dagen - det udfordrer din mave og dine mavebakteriers evner til at kunne håndtere alt, hvad du spiser.

  6. Og sidst men ikke mindst, forsøg at holde spytcirkulationen i gang. Efter måltider med krydderier eller hvidløg kan du bruge sugetabletter, da de sætter gang i spyt-flowet, som er med til at rense munden.

Med andre ord: lad ikke frygten for dårlig ånde holde dig fra at nyde hver eneste dag!

Et af de bedste steder at starte for at undgå eller bekæmpe dårlig ånde, er daglig tandbørstning