Mandag - fredag | 10 - 18

69 96 03 90 Live Chat
emaerket
  • Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt ved køb over 499,-

    Bestil før kl. 17.00, så afsendes pakken samme hverdag

  • Del betalingen op

    Uden renter og gebyrer

Næringsstoffer som kosttilskud i overgangsalderen

På denne side kan du læse om forskellige næringsstoffer, som modvirker symptomer på overgangsalderen. Kosttilskud er vigtige og kan betyde store forbedringer i denne periode af dit liv.

Din overgangsalder er ikke en sygdom. Lyt og følg i stedet standpunktet, som haves af de fleste personer indenfor den medicinske verden. Kvinder i mange andre kulturer oplever ikke overgangsalderen som en krise med behov for medicinsk behandling. Mange af dem lider simpelthen ikke under de fysiske og psykiske symptomer som kvinder i den vestlige verden er programmeret til at føle som uundgåelige. I vores samfund er der blevet lagt et forkert fokus på overgangsalder og dette skal ændres!

Kvinder har alle et moderinstinkt og er deraf programmeret til at dvæle ved tab – tabet af menstruation, tabet af evnen til at skabe liv, tabet af hormoner, tabet af en del af din kvindelighed og femininitet. I andre samfund bliver denne tid i en kvindes liv betragtet som en gevinst – en tid med stor visdom. En tid hvor vægten i hverdagen skifter væk fra tunge gøremål og arbejde i marken til en rolle som autoritet og rådgiver til yngre par, hvor modenhed og erfaring viderebringer et signifikant og værdifuldt bidrag til familien og samfundet.

Hvad sker der i overgangsalderen?

I overgangsalderen (menopause) løber kvinder bogstaveligtalt tør for æg. Hver kvinde har et lager af æg (cirka 2 millioner) fra det øjeblik, hvor hun bliver født. Gennem årene bliver æggene brugt op og dør. Kvinder når på et tidspunkt en alder, hvor der simpelthen ikke er flere æg. Hvad kroppen da gør for at få kvinden til at få ægløsning er, at udskille hormonet FSH. Dette hormon bliver udskilt hvert måned i en normal cyklus, men i personers overgangsalder registrerer kvinders krop, at ægløsningen ikke finder sted, hvilket betyder at endnu mere FSH udskilles.

Det interessante er, at i takt med at æggestokkene stopper produktionen af østrogen har moder-natur lavet en anden mirakuløs opfindelse. Vi er også i stand til at producere en form for østrogen (kaldet østron) fra binyrerne med det formål at kompensere for det manglende østrogen produceret i æggestokkene.

Vi producerer også østrogen fra fedtceller, så det at være ultra-tynd har ingen gavnlige effekter for helbredet i det lange løb – specielt ikke, hvis du gennemgår overgangsalderen. Overvægt er dog heller i svaret, men fra et østrogen-produktions synspunkt er det bedre at være lidt overvægtig end tynd.

Symptomer på overgangsalder

Menopause symptomer varierer fra kvinde til kvinde. Nogle kvinder gennemgår overgangsalderen uden nogen form for symptomer og det eneste de lægger mærke til er, at deres menstruation stopper. Andre kvinder bliver ramt meget hårdt af symptomer, hvor nogle oplever at blive komplet dækket med sved dag og nat, hvorfor det er nødvendigt for dem at skifte nattøj op til tre gange hver nat. Nogle står endda op midt om natten for at tage et bad.

Symptomer på overgangsalderen kan inkludere hedeture, vaginal tørhed, svedeture, humørsvingninger, mindsket sexlyst, osteoporose, aldrende hud, mangel på energi, ledsmerter, vægtforøgelse, hovedpine samt ændringer i hårkvaliteten. Interessant nok oplever mænd også en masse lignende symptomer såsom irritabilitet, mindsket sexlyst, vægtændringer, aldrende hud og hår, depression og angst. Disse symptomer er åbenbart en del af den vestlige aldringsproces for både mænd og kvinde og det er vigtigt ikke at skyde skylden for alle symptomer på overgangsalder.

Kosttilskud mod symptomer på overgangsalder

Særlige kosttilskud bidrager gennem overgangsalderen til at sikre et tilstrækkeligt niveau af næringsstoffer, som skal sikre sunde knogler. Mange af de følgende kosttilskud er også kendte for at mindske symptomerne på overgangsalder. Multivitaminer og mineraler af god kvalitet skaber et godt fundament blandt de kosttilskud, som skal sikre at du får ”lidt af hvert”. Dernæst tilføjes næringsstoffer nævnt nedenfor i lidt større mængder til udvalget af kosttilskud. De er kendt for at have en lidt bedre effekt mod symptomerne på overgangsalder.

E-vitamin

Dette er et vigtigt vitamin i forbindelse med overgangsalderen. Gennem mange år har kliniske studier vist dens effekt til at reducere hedeture. E-vitamin er også hjælpsomt mod vaginal tørhed og et studie viser, at blot 400iu per dag i mellem 1 til 4 måneder hjalp 50 procent af kvinderne, som tog E-vitamin.

Selvom de fleste kvinder frygter brystkræft er den største dræber stadig hjertekarsygdomme. Der findes nu et væld af informationer om de positive effekter af næringsstoffer mod hjertekarsygdomme og desværre har hormonerstatnings-behandling (HRT) vist sig at forøge risikoen for hjerteanfald og hjertestop. Et studie har vist at 2000 patienter med åreforkalkning havde en 75 procent reducering i risikoen for hjerteanfald i perioden hvor de tog E-vitamin. På samme tid påstod nogle forskere at E-vitamin var mere effektiv end aspirin til at reducere hjerteanfald.

Et særdeles effektivt produkt, som kan tages udover E-vitamin, til at afhjælpe symptomer som hedeture, nattesved og vaginal tørhed er Proferia™ progesteron creme.

C-vitamin

C-vitamin er kendt for sin positive effekt på immunsystemet, styrkelsen af blodårer og derudover som en vigtig antioxidant i kroppen. C-vitamin er heraf ikke kun vigtig for at forebygge sygdomme, og for at styrke dit generelle helbred, men det har også specifikke fordele mod overgangsalderen. C-vitamin som kosttilskud med bioflavonoider har vist sig at hjælpe på at reducere hedeture.

C-vitamin hjælper med at opbygge kollagen, hvilket er det stof som giver huden sin elasticitet – det er i den forbindelse hjælpsomt i behandlingen af vaginal tørhed, hvilket kan forårsage ubehag når skeden mister noget af sin elasticitet. Det kan også hjælpe med at bevare elasticiteten i urinrøret og derigennem forebygge lækage eller Trang-inkontinens (Urge-inkontinens), hvilket er normalt i overgangsalderen. Kollagen er ligeledes vigtigt for dine knogler. De bedste kilder til C-vitamin er de fleste grøntsager, samt citrusfrugter.

Omega 3 fedtsyrer

Tegn på mangel af Omega 3 fedtsyrer kan inkludere tør hud, livløst hår, revnede negle, træthed, depression, tørre øjne, manglende motivation, smertende led, problemer med vægttab, glemsomhed, brystsmerter – alle symptomer, der kunne være som følge af overgangsalderen. Hvis du tilmed har prøvet at gennemføre et vægttab gennem low-fat diet eller no-fat diet er der stor sandsynlighed for at du har mangel på disse essentielle fedtsyrer. Det er vigtigt at indtage disse fedtsyrer i overgangsalderen, fordi de kan hjælpe med mod mange af symptomerne. Derudover hjælper de også med at ”smøre” kroppen generelt og de kan hjælpe mod vaginal tørhed. Statistikker viser, at der er sket et fald i indtaget af Omega 3 fedtsyrer. Når du spiser Omega 3 fedtsyrer bliver de konverteret til et stof kroppen naturligt producerer som har anti-inflammatoriske effekter på kroppen og deraf styrker immunsystemet.

Mange kvinder har et for lavt indtag af Omega 3, men mangler også de resterende Omega fedtsyrer, som ligeledes har en positiv effekt på kroppen og bekæmpelsen af symptomer på overgangsalderen. Af den grund er kombinationsprodukter indeholdende Omega 3, 6, 7 og 9 blevet opfundet, hvilket giver den mest ideelle effekt mod symptomerne og samtidig bidrager til kroppens overordnede sundhed. Kombinationsproduktet Omega7® mod symptomer på overgangsalderen er rig på de vigtigste Omega fedtsyrer, der sammen skaber balance i kroppen.

Magnesium

Det er et vigtigt mineral for dine knogler i overgangsalderen, så det er vigtigt at du har nok af dette mineral i kroppen. Magnesium er også kendt som ”naturens beroligende middel”, så det vil hjælpe på symptomer som angst, irritabilitet og andre humørsvingninger. Gode kilder til magnesium er nødder og kerneholdigt rugbrød.


Calcium

Vi har ikke blot brug for calcium (kalk) til vores knogler, tænder, negle og hår, men også for en sund hjerterytme og blodtryk. Det er også vigtigt for at få vores blod til at størkne normalt, for muskelsammentrækninger og afslapning, samt et ordentligt fungerende nervesystem. Calcium kan hovedsageligt optages gennem mælk og mælkeprodukter.

D-vitamin

Det er kendt, at D-vitamin er nødvendigt for at kunne absorbere calcium, men dette vitamin spiller også mange andre vigtige roller, herunder forebyggelse af kræft, særligt brystkræft, hjertekarsygdomme, Type 2 diabetes og osteoporose. Udover ovennævnte fordele har undersøgelser vist, at hvis du har et godt niveau af D-vitamin i kroppen kan det hjælpe med, at sænke aldringsprocessen. Ydermere, hvis du skifter til en generelt sundere livsstil vil det bliver mere sandsynligt, at du går igennem overgangsalderen uden symptomer. D-vitamin optages hovedsageligt fra sollys.

Hvis du følger rådende i denne artikel og sørger for at tilføre kroppen de nævnte næringsstoffer når du langt i bekæmpelsen af symptomer på overgangsalderen. Derudover anbefales det også at prøve på at ændre sin mentale indstilling til denne nye periode i sit liv, hvor man skal lære at betragte sig selv som erfaren og vis med en evne til at rådgive yngre personer i sit liv.

Tilmeld nyhedsbrev